انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا

سیاست و انتخابات در ایالت‌های متحد آمریکا

انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 آمریکا

سیاست و انتخابات در ایالت‌های متحد آمریکا

گزینه‌های دشوار-20

جمعه, ۵ تیر ۱۳۹۴، ۰۶:۳۴ ب.ظ
گزینه‌های دشوار
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا ۲۰۰۹ – ۲۰۱۳/مترجم: علی اکبر عبدالرشیدی - ۲۰
 

در رسانه ها مطالب زیادی در مورد تضاد منافع آتی من و همسرم نوشته شده بود و این که اگر من وزارت امور خارجه را تحویل بگیرم، با بیل که کارهای انسان دوستانه انجام می دهد دچار تضاد منافع خواهیم شد. وقتی تیم انتقال ریاست جمهوری کمک‌های مالی بنیاد کلینتون را بررسی کرد و وقتی بیل موافقت کرد نام همه کمک کنندگان را فاش کند این مساله هم سریعا روی سرویس‌های خبری مخابره شد. بیل مجبور شده بود دارایی‌های خارجی بنیاد جهانی کلینتون را هم اعلام کند تا از بروز هرگونه تضادی جلوگیری نماید. بیل به من اطمینان داد:

“تو به عنوان وزیر امور خارجه کارهای خوب زیادی انجام خواهی داد. کارهای خوب تو آنقدر خواهد بود که در مقابل کارهایی که من از آن انصراف می دهم بیشتر و با ارزش تر باشد”.

در تمامی این فرآیند و در طول چهار سال بعد از آن بیل مثل دهه‌های متمادی قبل از آن حامی مهم من بود. از من می خواست به جای توجه به عناوین و سر خط ها به محتوا‏ها بیندیشم و تجربه ها را هم چاشنی کار کنم.

از توصیه ها و نصیحت های چند نفر از دوستان معتمدم هم استفاده کردم. سناتور دایان فینشتاین، سناتور باربارا میکولسکی۶۱ ، سناتور دیگر نیویورک چاک شومر۶۲ و الن توشر۶۳ عضو کنگره جزو کسانی بودند که مرا تشویق به پذیرفتن این مسئولیت کردند. عده ای معتقدند که من و چاک خیلی با هم فرق داریم و رقیب هم هستیم در حالی که حقیقت این است که من او با هم یک تیم توانمند را تشکیل می‌دهیم. من همیشه به انگیزه‌های او احترام گذاشته ام. هری رید۶۴ رهبر اکثریت سنا با سخنی که به من گفت مرا شگفت زده کرد. او به من گفت رئیس جمهور منتخب اوایل پاییز یعنی در زمان توقفش در لاس وگاس در جریان مبارزات انتخاباتی نظر او را در مورد دعوت از من به همکاری جویا شده است. رهبر اکثریت سنا هم در پاسخ گفته بود که دلش نمی خواهد مرا به عنوان سناتور از صحنه سنا از دست بدهد اما دلیلی نمی بیند که من [هیلاری کلینتون] پیشنهاد رئیس جمهور را رد کنم.

بدین ترتیب مشاوره ها و گفتگوهای من ادامه یافت. در نتیجه یک لحظه مصمم میشدم که پیشنهاد را بپذیرم و لحظه ای دیگر به فکر رد کردن آن و بازگشت به سنا می افتادم. بالاخره متوجه شدم که همه این اظهار نظرها مرا به نقطه ای رسانده که دادن پاسخ منفی به رئیس جمهور منتخب برایم دشوار شده است. کارمندانم خبر دادند که تولد جو بایدن است. دو روز قبل از روز تولدش به او زنگ زدم. از فرصت استفاده کردم تا نظر او را هم جویا شوم. هر وقت هم که می خواستم به رئیس جمهور منتخب زنگ بزنم و جواب منفی خودم را اعلام کنم “راهم امانوئل”۶۵ رئیس جدید کارکنان کاخ سفید چنین وانمود می کرد که اوباما در دسترس نیست.

بالاخره در روز ۲۰ نوامبر فرصت دست داد تا تلفنی چند ساعتی با رئیس جمهور منتخب صحبت کنم. نگرانی‌های مرا درک کرد، به سوالات من پاسخ داد و از همکاری که با هم خواهیم داشت اظهار شوق کرد. گفتم اگر چه کارهای خیریه بیل و بدهی مالی که در نتیجه مبارزات انتخاباتی روی دوشم مانده اذیتم می کنند، هنوز نمی دانم کار کردنم در سنا بیشتر مفید است یا بودنم در کابینه. راستش را بخواهید بعد از آن مبارزات سخت علاقه داشتم برنامه ای آرام و کاری راحت داشته باشم. همه چیز را گفتم و او با حوصله همه را گوش داد. بعد به من اطمینان داد که همه نگرانی های من برطرف خواهد شد.

پی نویس:

۶۱-Barbara Mikulski

62-Chuck Schumer

63-Ellen Tauscher

64-Harry Reid

65-Rahm Emanuel

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۵
احسان حاجیان خیادانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی